Na czym polega trening mięśni dna miednicy? Czemu jest ważny?

Nawet 3 miliony Polek może zmagać się z problemem nietrzymania moczu. Odpowiadają za to zwykle niedostatecznie silne tzw. „mięśnie Kegla” czyli dna miednicy. Trudności tego rodzaju najczęściej pojawiają się po kolejnych porodach, chociaż ich sprawność obniża się również z wiekiem.

Zapobiec im można przede wszystkim poprzez regularne przeprowadzanie odpowiednich ćwiczeń. Poza tym pozwalają one zatrzymać proces obniżania się narządów wchodzących w skład układu rozrodczego i tym samym poprawiają satysfakcję z życia seksualnego. Są one zresztą równie ważne w przypadku mężczyzn, u których korzystnie wpływają na funkcjonowanie prostaty. Ze względu na ich znaczenie, warto dowiedzieć się, jak zbudowane są mięśnie Kegla oraz jakimi ćwiczeniami można je wzmocnić.

Mięśnie dna miednicy – jak są zbudowane?

Mięśnie dna miednicy, w terminologii medycznej nazywane też łonowo-guzicznymi to grupa obejmująca dźwigacze odbytu, mięsień kulszowo-guziczny, zwieracz odbytu, mięsień łonowo-odbytniczy, łonowo-guziczny (właściwy) oraz biodrowo-guziczny. Chociaż mówi się o nich zazwyczaj w kontekście kobiecej anatomii, to należy pamiętać, że występują one u obu płci.

Mięśnie dna miednicy odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Regulują między innymi procesy wypróżniania się i oddawania moczu, u kobiet odpowiadają za odczuwanie przyjemności z intymnych zbliżeń, zaś u mężczyzn – za sprawność seksualną.

Trening mięśni dna miednicy – najważniejsze ćwiczenia.

W przypadku kobiet, najpopularniejszym ćwiczeniem mięśni Kegla jest zaciskanie poszczególnych otworów zlokalizowanych w obrębie krocza. Najlepiej robić w pozycji leżącej, za każdym razem wytrzymując przynajmniej 10 sekund. Nawet, jeśli utrzymanie zacisku mięśni z początku sprawia problem, po kilku sesjach zauważymy znaczące postępy. U mężczyzn trening wygląda dość podobnie – z tą różnicą, że lepsze efekty przynosi w pozycji siedzącej.

Na trening mięśni dna miednicy warto zdecydować się nie tylko, jeśli zauważymy u siebie problemy potencjalnie wynikające z ich nieprawidłowej pracy. Wykonując ćwiczenia regularnie, zminimalizujemy ryzyko wystąpienia takich schorzeń oraz poprawimy jakość życia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

five × one =