Co to są puste przejazdy i wolne przebiegi?

Każda dziedzina biznesu wyznaje zasadę, że firma powinna przynosić przede wszystkim zyski, a jak najmniej strat. Dobrze by było, żeby udawało się również generować oszczędności, niestety nie zawsze jest o to łatwo.

Przewóz osób to branża transportowa, która często narażona jest na straty – nieunikniony element transportu osób i produktów.

Puste przejazdy

Każdy kierowca, który ma wykonać zlecone zadanie, musi najpierw dojechać do celu, później wykonać zlecenie, a następnie wrócić do domu. Trasa do celu oraz późniejszy powrót do domu to własnie straty, na które narażona jest firma kierowcy. Nieistotne jest, czy jest to transport osób, czy też rzeczy – zarówno kierowcy autobusów, jak i kierowcy samochodów transportowych mają taki sam schemat podstawowy pracy: przejazd do celu, cel, powrót.

Odcinki jazdy, które są przemierzane bez osób lub bez ładunku to właśnie puste przebiegi. Jeżeli nie przekraczają one 30% wszystkich przejazdów to można to uznać jako naturalne. Jeśli jednak przejazdy danymi trasami przynoszą same straty, a procent takich przejazdów przekracza wspomniane 30%, to jest już mowa o wolnych przebiegach, które dla firmy są destrukcyjne.

Eliminacja pustych przejazdów

Firmy transportowe cały czas aktywnie pracują nad pozbywaniem się sytuacji, kiedy trasa przynosi straty. Dobrym przykładem jest branża taksówkarska. Taryfa poza miastem, gdzie prawdopodobieństwo zabrania z obszaru miejsca docelowego nowego pasażera jest niewielkie, wzrasta zwykle dwukrotnie, żeby na wszelki wypadek pokryć koszty pustego przejazdu będącego powrotem do strefy, gdzie to prawdopodobieństwo wzrasta.

Opcją dobrą dla ciężarówek transportowych jest dobre zaplanowanie trasy. Nie tylko jednak to jest w stanie uratować finanse danego kierowcy i jego firmy. Jeżeli okazuje się, że ciężarówka będzie wracała do bazy na pusto, a trasa jest długo warto sprawdzić, czy na danym obszarze żadna firma nie potrzebuje transportu, gdyż nie posiada własnej floty transportowej.

Jak widać są sposoby na straty, ale każdorazowo trzeba dobrze przemyśleć sytuację.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

three + 19 =