Budownictwo i aranżacja

Przegląd kruszyw drogowych

Przegląd kruszyw drogowych

Ścieżki, chodniki czy podjazdy na posesji wymagają użycia odpowiednich materiałów budowlanych, jakimi są między innymi kruszywa drogowe. Wykorzystuje się je jako podsypkę lub składnik betonu. Dzięki nim miejsce przygotowywane pod ścieżkę czy chodnik jest odpowiednio wyrównane i utwardzone, aby położyć na nim, np. kostkę brukową.

Kruszywo drogowe – rodzaje

Kruszywo drogowe może się zdecydowanie różnić przede wszystkim wielkością ziarna. To, jakie zostanie użyte, uzależnione jest przede wszystkim od rodzaju inwestycji. W jednych przypadkach trzeba użyć piasku, a w innych lepiej sprawdzi się tłuczeń. Dobór odpowiedniego materiału ma bardzo duże znaczenie, dlatego warto wiedzieć, jakie kruszywo najlepiej sprawdzi się w naszym przypadku. Wśród najbardziej uniwersalnych kruszyw wyróżniamy:

Grys

Jest to rodzaj łamanego kruszywa, które uzyskuje się w drodze mechanicznego kruszenia fragmentów skał. Wielkość ziaren waha się od 4 do 31,5 mm. W sprzedaży dostępne są grysy wapienne, dolomitowe i porfirowe o różnej wielkości ziarna. Stosuje się je jako podsypkę pod kostkę, jako dodatek do betonu, a także na podjazdy i ścieżki ogrodowe.

Kliniec

Jest również łamanym kruszywem, którego ziarna charakteryzują się frakcją od 4 do 31,5 mm. Odznacza się nietypowym kształtem wydłużonych ostrosłupów, dzięki czemu bardzo dobrze zagęszcza i tworzy twarde podłoża. W sprzedaży dostępny jest kliniec porfirowy, który ma przede wszystkim zastosowanie przy utwardzaniu dróg, podjazdów i różnego rodzaju placów.

Tłuczeń

Jest naturalnym, łamanym kruszywem, które charakteryzuje się ziarnami o wielkości od 31,5 do 63 mm. Mają one szorstką powierzchnię i kształtem przypominają ostrosłupy lub sześciany. Ten rodzaj kruszywa świetnie sprawdza się jako pierwsza warstwa utwardzenia pod drogi, podjazdy i place.

Mieszanka kamienna

Dostępna w sprzedaży mieszkanka kamienna porfirowa lub dolomitowa w zależności od zastosowania może różnić się wielkością ziaren. Wykorzystuje się ją, m.in. jako warstwę wyrównującą pod drogi czy podjazdy, jako podsypkę pod kostkę lub do obsypywania kabli czy rur.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jeden + pięć =